Wanbetalers, Feit of Fabel?
Onbetaalde facturen, incassobureaus en eindeloos getouwtrek om eindelijk je centen eens te zien. Het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. Tijd om alle spookverhalen en goedbedoelde adviezen eens kritisch onder de loep te nemen. Wat zijn eigenlijk de feiten en de fabels rondom wanbetalers?
Een mondeling afspraak is net zoveel waard als een schriftelijke afspraak.
Feit / Fabel
Een gentleman ’s agreement waarbij je elkaar de handen schud en iedereen op zijn woord kan vertrouwen klinkt natuurlijk heerlijk. Helaas leert de praktijk dat het niet zo werkt. Zet je afspraken op papier en voorzie ze van wederzijdse goedkeuring met een handtekening. Je wilt er niet aan denken, maar als het ooit nodig is dan heb jij ijzersterk bewijs dat de afspraak bestaat én rechtsgeldig is.
Een langere betaaltermijn hanteren vergroot de kans om betaald te krijgen.
Feit / Fabel
De termijn is niet waar je focus thuishoort. Bij goede, schriftelijke, afspraken is de betaaltermijn namelijk helemaal niet relevant. De afspraak telt.
Is een klant bewust van plan niet te betalen? Dan maakt het niet uit of je een betaaltermijn van 14, 30 of zelfs 60 dagen hanteert. Kortere termijnen bieden zelfs meer mogelijkheden. Zo kun je het contact met de klant warm houden en er bovenop zitten als een betaling achterwege blijft.
Iedereen heeft te maken met wanbetalers.
Feit én Fabel
Je zou verwachten dat iedereen het weet; Je rekeningen niet betalen is gewoon niet netjes. Voor niets gaat immers de zon op en als jij een overeenkomst aangaat dien je, je afspraken gewoon na te komen. Betalen is zo’n afspraak. Maak nooit de fout door te denken dat het erbij hoort. Het geld waar jij je product of dienst voor hebt geleverd, daar heb je gewoon recht op. Verlies pakken om gedoe te voorkomen is hier nooit de juiste aanpak.
Een klant die niet betaalt is geen klant.
Feit / Fabel
Hoe leuk een klus ook is of hoe aardig die opdrachtgever ook is; Betaalt hij niet? Dan is hij geen klant. De definitie van ‘klant’ is namelijk: iemand die iets koopt en daar staat doorgaans een betaling tegenover.
Wacht dus niet te lang met de follow up van je betaling. Een vriendelijk telefoontje of een herinneringsmail kan een doeltreffende oplossing zijn. Heb je na herhaaldelijk herinneren nog niets ontvangen? Dan kun je ervoor kiezen het incasseren van je betaling uit te besteden. In de meeste gevallen hoeft dit niet eens te betekenen dat je die klant voor altijd kwijt bent. Dat is immers ook een Feit / Fabel.